Zakup ciągnika siodłowego i naczepy może być bardzo dużym wysiłkiem finansowym nawet dla średniej wielkości firmy. Nic dziwnego zatem, że wielu przedsiębiorców decyduje się skorzystać w tym przypadku z finansowania zewnętrznego. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest leasing.

Jeszcze do niedawna można było nie bez przesady napisać, że Polska stoi branżą transportową i byliśmy wręcz potęgą w przewozach ładunków. Dziś jeszcze co czwarty ładunek jest przewożony w Europie przez polskich kierowców (źródło: https://www.polskieradio.pl/7/4399/Artykul/1710930,Bezpieczenstwo-polskich-kierowcow-TIRow-Jak-je-zapewnic). Niestety, ostatnio koniunktura nieco się psuje, a do tego zmiany przepisów o pracownikach delegowanych utrudniają działania polskich przewoźników. Już teraz 23% z nich przewiduje zmniejszenie liczby zleceń w badaniu Instytutu Keralla Research (źródło: http://inwestycje.pl/logistyka_transport/RAPORT-Z-BADANIA-KONDYCJI-BRANZY-TRANSPORTOWEJ-W-POLSCE-;304541;0.html). Nic dziwnego, że polskie firmy transportowe ograniczyły nieco inwestycje – ich wskaźnik zdolności przewozowych spadł o 23% w 2017 roku w stosunku do 2016 roku (źródło: https://planeta-transportu.pl/kondycja-branzy-tsl-podsumowanie-2017-r-analiza-i-prognoza-na-2018-r/).

Ciągnik siodłowy i naczepa w leasingu – czy warto?

Jeśli już jednak nasi rodzimi przewoźnicy decydują się inwestować w powiększanie parku samochodowego, wybierają finansowanie zewnętrzne w postaci leasingu. Ogólnopolskie Badanie Rynku Flotowego pokazało, że robi tak 2/3 polskich firm transportowych (źródło: https://www.cargonews.pl/wez-ciezarowke-w-leasing/). Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że leasingodawcy sfinansowali w 2017 roku ciągniki siodłowe i naczepy na łączną kwot 17,5 mld zł, a segment transportu ciężkiego w leasingu urósł o 2% (źródło: http://leasing.org.pl/files/uploaded/stabilny/ZPL_Wyniki%20bran%C5%BCy%20leasingowej%20w%202017r._30.01.2018_v2.pdf). Nie bez powodu przedsiębiorcy wybierają taki sposób finansowania zakupu ciągników siodłowych.

 

Dlaczego warto leasingować ciągnik siodłowy?

W branży transportowej znajdziemy wiele firm, które nie mogą pozwolić sobie na zakup za gotówkę ciągników siodłowych i naczep, ale są również takie, które nie decydują się na zamrożenie gotówki w pojazdach świadomie. Jedne i drugie przedsiębiorstwa biorą pod uwagę korzyści, jakie przyniesie im leasing. Przede wszystkim ta forma finansowania pozwala zaliczyć koszt zakupu ciągnika siodłowego i naczepy szybciej niż w przypadku płacenia gotówką. Łatwo to porównać. Amortyzacja takiego pojazdu nabytego za własne środki trwa 7 lat. Tymczasem wybierając leasing operacyjny, ciągnik siodłowy lub naczepa zostanie całkowicie wrzucona w koszty już po 3 latach. Leasing ułatwia optymalizację podatkową, a do tego chroni pojazd przed komornikiem w przypadku pojawienia się długów, ponieważ ciągnik siodłowy pozostaje własnością firmy leasingowej. Leasing można zdecydowanie szybciej załatwić niż kredyt na zakup pojazdu (trwa to średnio 4 dni), nie potrzeba wielu dokumentów, a leasingodawcy nie są tak restrykcyjni jak banki w badaniu sytuacji finansowej klientów. Do tego leasing nie obniża zdolności kredytowej – można w ten sposób sfinansować zakup ciągnika siodłowego, a jednocześnie starać się o kredyt w banku na przykład na inną inwestycję. Leasing jest także bardziej elastyczny niż kredyt. Leasingodawcy, którzy specjalizują się w finansowaniu branży transportowej, bez problemu zgadzają się na obniżanie rat leasingowych poza sezonem.

 

Jakie mogą być warunki leasingowania ciężarówki?

Dokładne warunki leasingowania ciągnika siodłowego różnią się u poszczególnych leasingodawców. Można jednak określić ogólne ramy, w których zazwyczaj poruszają się firmy leasingowe przy finansowaniu ciągników siodłowych lub naczep. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę, że klient może skorzystać nie tylko z leasingu operacyjnego lub finansowego, ale także z tzw. leasingu na kilometry. Ten ostatni nie jest jeszcze tak znany, jak dwa wcześniej wymienione, więc warto zatrzymać się przy nim na chwilę. Leasing na kilometry pojawił się w ofercie leasingodawców dopiero w 2016 roku. Ci wpadli na pomysł, żeby uzależnić wysokość rat od liczby przejechanych kilometrów. Bieżąca rata jest naliczana w zależności od liczby kilometrów przejechanych w poprzednim miesiącu. Gdy ciągnik siodłowy pracował mało, niewielka będzie również rata. Gdy jednak pojazd przejechał bardzo wiele kilometrów, przedsiębiorca zapłaci wyższą ratę, ale za to kapitał jest odliczany od wykupu. To zatem idealne rozwiązanie, gdy liczba zamówień spada wraz z zakończeniem sezonu. W takim leasingu mamy ratę leasingu podzieloną na dwie części: stałą (odsetki) i zmienną (naliczaną od kilometrów).

Ciągnik siodłowy i naczepa w leasingu – czy warto?

Wróćmy jednak do ogólnych warunków leasingu. Umowa zawierana jest zwykle na okres od 2 do 5 lat, a opłata wstępna może wynosić 0%, chociaż bywa, że w niektórych przypadkach osiąga poziom nawet powyżej 40%. Do wyboru często są raty równe lub sezonowe (poza wspomnianym leasingiem na kilometry). Wykup wynosi często od 1 do 40%. Warto podkreślić, że niektóre firmy leasingowe zgadzają się na stosowanie uproszczonych procedur (mniej dokumentów finansowych i formalności) przy finansowaniu ciągnika siodłowego do 300-400 tys. zł.

 

Usługi dodatkowe

Coraz większą popularnością wśród firm transportowych cieszy się FSL (Full Service Leasing). Pod tym terminem kryje leasing operacyjny aut rozszerzony o dodatkowe usługi. To wygodne rozwiązanie szczególnie przy dużym parku samochodowym. Można je traktować jako kolejną zaletę leasingu ciągników siodłowych i naczep. W opcji FSL to firma leasingowa zajmuje się wieloma kwestiami dotyczącymi zarządzania pojazdami. W jej gestii jest nie tylko zarejestrowanie samochodu i wykupienie ubezpieczenia, ale także zapewnienie pełnej obsługi serwisowej, likwidacja szkód komunikacyjnych, a nawet zapewnienie ciężarówki zastępczej, gdyby pojazd leasingowany był niesprawny.

 

Jeśli chcesz sprawdzić, czy leasingowanie ciągnika siodłowego będzie korzystne również dla Twojej firmy, najlepiej skontaktuj się z doświadczonym doradcą finansowym, który przeanalizuje sytuację Twojego przedsiębiorstwa i pomoże wybrać najlepszą ofertę.

Wypełnij formularz i otrzymaj najlepszą ofertę leasingu!