Wyposażenie restauracji lub innego punktu gastronomicznego to najczęściej duży wysiłek finansowy. Potrzebne są nie tylko meble do wystroju lokalu, ale także specjalistyczne wyposażenie kuchni. Wszystko to można wziąć w leasing.
Polacy coraz chętniej jadają poza domem i ten trend się nasila, co wyraźnie pokazuje realizowany cyklicznie od kilku lat raport „Polska na talerzu”. W 2018 roku 94% badanych przynajmniej raz odwiedziło lokal gastronomiczny, gdy jeszcze rok wcześniej ten odsetek wynosił 77%. Dla 42% respondentów jadanie poza domem to okazja do spotkań ze znajomymi, a dla 37% – okazja do poznawania nowych smaków. Największą popularnością wśród Polaków cieszą się pizzerie (69%), lokale fast food (59%) i restauracje (53%). Dla 66% badanych czynnikiem decydującym o powrocie do danego lokalu jest smak, natomiast na drugim miejscu znalazła się cena (49%). 79% stołujących się poza domem najchętniej wybiera kuchnię polską (źródło: http://www.mediamakro.pl/pr/394477/jak-polacy-zamawiaja-jedzenie-w-jakich-mediach-spolecznosciowych-szuka). Wszystkie te dane pokazują, że otwarcie lub rozbudowanie własnego lokalu gastronomicznego może być dobrym krokiem biznesowym. To wymaga jednak nakładów finansowych i może stać się główną barierą dla młodych firm. W tej sytuacji dobrym rozwiązaniem może okazać się znalezienie finansowania zewnętrznego.
Jakie urządzenia gastronomiczne można leasingować?
Przedsiębiorcy, którzy poszukują finansowania z zewnątrz, najchętniej wybierają leasing. Robi tak już 60% firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak wynika z badania SAFE Komisji Europejskiej (średnia dla całej Unii Europejskiej to 48%). To może być również dobre rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy chcą sfinansować zakup urządzeń gastronomicznych. Warto przy okazji podkreślić, że segment maszyn i urządzeń zanotował drugi po samochodach wzrost finansowania leasingiem (+20,4% w ujęciu rocznym) w 2017 roku – łączna wartość wyleasingowanych maszyn i urządzeń osiągnęła poziom 18,5 mld zł (źródło: http://leasing.org.pl/pl/aktualnosci/2018/stabilny-wzrost-rynku-leasingu-w-2017r). Wróćmy jednak do gastronomii.
Tak naprawdę nie ma problemu, żeby kompleksowo wyposażyć lokal gastronomiczny, korzystając z leasingu. W ten sposób sfinansujemy pełne wyposażenie zaplecza kuchennego, począwszy od urządzeń AGD, a skończywszy na meblach. Bez problemu można wyleasingować sprzęt gastronomiczny, urządzenia i witryny chłodnicze, wyposażenie magazynu (w tym także meble ze stali nierdzewnej) i wyposażenie baru. Co ważne, leasingiem można objąć także tak istotne dla lokalu gastronomicznego elementy, jak klimatyzacja, wentylacja i oświetlenie, ale również monitoring i urządzenia IT. Warto także dodać, że w leasing można wziąć nawet zastawę stołową i sztućce.
Warunki leasingu i korzyści
Każdy z leasingodawców ma tak naprawdę własne warunki finansowania urządzeń gastronomii (niektóre firmy leasingowe w ogóle nie zajmują się tym segmentem), dlatego warto zapoznać się z wieloma ofertami, zanim dojdzie do wyboru leasingu. Jedne firmy gotowe są finansować jedynie nowe urządzenia, inne – także używane. Różny może być także okres trwania umowy – najczęściej od 18 do 60 miesięcy. W leasingu operacyjnym zależy to również od minimalnego okresu amortyzacji danego urządzenia gastronomicznego. W przypadku sprzętu gastronomicznego umowa musi trwać co najmniej 35 miesięcy, mebli ze stali nierdzewnej – 36 miesięcy, a urządzeń chłodniczych – 48 miesięcy. Przeważnie trzeba się liczyć także z koniecznością dokonania wpłaty wstępnej w wysokości od 10 do 25% wartości urządzenia, chociaż niektórzy leasingodawcy są gotowi zrezygnować w ogóle z tej wpłaty.
Leasing, szczególne operacyjny, może się okazać korzystny również ze względów podatkowych. Całość raty i inne opłaty można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, natomiast w leasingu finansowym odlicza się amortyzację urządzeń. Po zakończeniu umowy leasingu można dokonać wykupu użytkowanego sprzętu lub go oddać i wziąć w leasing nowy.
Kto może liczyć na leasing w gastronomii?
Najtrudniej będzie uzyskać leasing firmom, które dopiero rozpoczynają swoją działalność w branży gastronomicznej. Wynika to głównie z faktu, że sprzęty gastronomiczne szybko tracą na wartość na rynku wtórnym, dlatego leasingodawca koncentruje ocenę przede wszystkim na leasingobiorcy. Najczęściej firmy leasingowe żądają, żeby klient działał już na rynku od co najmniej 6 miesięcy, ale niekiedy ten czas wynosi nawet 24 miesiące. Nowa firma jednak także ma szansę na leasing, szczególnie gdy jej właściciel wcześniej pracował w tej branży, a teraz otwiera własny lokal. Rozwiązaniem może być również poręczenie innej firmy o ugruntowanej pozycji na rynku.
Wyposażenie gastronomii nie należy do tanich i wiąże się z dużymi nakładami finansowymi. Leasing często rozwiązuje ten problem, a do tego nie zmniejsza zdolności kredytowej, gdyby firma chciała także ubiegać się o kredyt inwestycyjny. Jeśli otwierasz lokal gastronomiczny lub go modernizujesz, najlepiej skontaktuj się z doświadczonym doradcą finansowym, który pomoże Ci znaleźć najlepszą ofertę leasingową.
Wypełnij formularz i otrzymaj najlepszą ofertę leasingu!